Onderwijsrecht: actuele onderwerpen

primair onderwijs / voortgezet onderwijs / middelbaar beroepsonderwijs / hoger onderwijs

advocaat onderwijsrecht

Nieuwsberichten

Universiteit Leiden mag vak Nederlandstalige opleiding in het Engels aanbieden

Een studente aan de opleiding Nederlandstalige bacheloropleiding Rechtsgeleerdheid werd geconfronteerd met het feit dat het vak Public International Law verplicht in het Engels werd aangeboden. Vanwege omstandigheden was zij niet in staat het vak te behalen. De studente deed een beroep op artikel 7.2 WHW. Volgens het derde lid van dit artikel mag een vak in een andere taal worden aangeboden: 'indien de specifieke aard, de inrichting of de kwaliteit van het onderwijs dan wel de herkomst van de studenten daartoe noodzaakt, overeenkomstig een door het instellingsbestuur vastgestelde gedragscode'.

De studente stelde zich op het standpunt dat er geen noodzaak was het vak in het Engels aan te bieden. Het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs (CBHO) heeft geoordeeld dat de beoordelingsruimte van het College beperkt is. Het is niet aan het College een beoordeling over de noodzaak te maken. Binnen dit beperkte kader kon het standpunt van de universiteit gevolgd worden. De universiteit mag het vak aldus in het Engels aanbieden. Uit de uitspraak volgt welke discretionaire bevoegdheid te universiteit ter zake toekomt.

Uitspraak 5 april 2019, CBHO 2018/223.5

Erasmus Universiteit hanteert te strenge toelatingseis masteropleiding

Een student die in het bezit is van het doctoraaldiploma behaald aan een andere universiteit, vraagt om toelating tot de masteropleiding Geneeskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR). Het verzoek om toelating wordt afgewezen omdat de student op grond van de toelatingseisen in het bezit moet zijn van een bachelordiploma, behaald aan de EUR, van niet meer dan vijf jaar oud.

De student kan zich hiermee niet verenigen en stelt zich op het standpunt dat er sprake is van strijd met artikel 7.30b WHW. Het CBHO stelt de student in het gelijk en oordeelt dat moet worden onderzocht of kennis, inzicht en vaardigheden op een andere wijze actueel zijn gehouden. Het beroep wordt gegrond verklaard en het College van Bestuur krijgt de opdracht te onderzoek of kennis, inzicht en vaardigheden van de student actueel zijn.

Uitspraak 6 februari 2019, CBHO 2018/168

Studenten met lening ervaren stress

'Studenten die geld lenen voor hun studie hebben meer last van psychische problemen, zoals extreme vermoeidheid en druk om te presteren, dan niet-leners. Ze voelen zich opgejaagd en laten hun sociale leven schieten om de kosten binnen de perken te houden.' Zo schrijft het AD vandaag. Helaas zijn er geen plannen het oude stelsel van Studiefinanciering in ere te herstellen. De halvering van het collegegeld is slecht een kleine tegemoetkoming, doch doet de effecten van het afschaffen van de basisbeurs niet teniet.

Bericht melding IND ivm. wet MoMi is een besluit

Internationale studenten die studeren op basis van een studentenvisum, dienen op grond van de wet Modern Migratiebeleid (MoMi) te voldoen aan een studievoortgangsnorm. Studenten die in een studiejaar minder dan 30 EC (studiepunten) hebben behaald, worden gemeld bij de IND. Lange tijd was onduidelijk welke status een bericht, dat in het kader van die melding door de onderwijsinstelling aan de student wordt verzonden, heeft. Het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs heeft hierover geoordeeld dat de melding aan de student een voor bezwaar vatbaar besluit is.

Studenten boos om afzwakken plan studieadvies

Zo schrijven de kranten vanmorgen.

Minister Ingrid van Engelshoven heeft studenten ‘blij gemaakt met een dooie mus’ en ‘breekt haar belofte’ door bindende studieadviezen nog niet wettelijk aan banden te leggen. Dat stelt de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) naar aanleiding van een vandaag verschenen Kamerbrief. Daarin schrijft de minister dat ze ,,in gesprek gaat met het onderwijs om te komen tot een betere balans tussen normering en ondersteuning” (citaat: AD.nl)

Op 3 september 2018 heeft de minister het plan gelanceerd de norm voor het bindend studieadvies (ook wel BAS of NBSA) in de wet (de WHW) vast te leggen. Nu lijkt de minister in overleg met de onderwijsinstellingen tot een verlaging van de norm te willen komen.

Uit andere berichten volgt dat Van Engelshoven waarschuwt voor te hoge druk en het rendementsdenken van universiteiten en hogescholen. Die druk moet volgens haar geen struikelblok worden.

De toekomst zal uitwijzen of de minister gevolg geeft aan haar plan. Wordt vervolgd.

Bevoegdheid CBE Universiteit Leiden strekt verder dan CBE meent

Een studente neemt deel aan de bacheloropleiding Rechtsgeleerdheid aan de Universiteit Leiden. In die opleiding wordt één vak in de Engelse taal aangeboden, te weten het vak Public International Law (PIL). De studente stelt zich op het standpunt dat dit in strijd is met het bepaalde in artikel 7.2 WHW en dat de noodzaak voor het aanbieden van dit vak in het Engels ontbreekt. Zij verzoekt de examencommissie om een alternatief voor het tentamen. Zij wenst het tentamen in het Nederlands af te leggen. Dit verzoek wordt afgewezen.

In administratief beroep oordeelt het CBE dat de studente de rechtmatigheid van de aan een besluit van de Examencommissie ten grondslag gelegde regelgeving ter discussie heeft gesteld en dat het niet bevoegd is daarover een bindend oordeel uit te spreken. De studente kan zich hiermee niet verenigen en stelt zich op het standpunt dat de bevoegdheid van het CBE niet in het gedrang komt. Zij gaat daarom in beroep bij het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs (CBHO).

Het CBHO volgt de studente in haar motivering en oordeelt dat het CBE zich alsnog moet buigen over de vraag of er sprake is van strijdigheid met de wet. Wordt vervolgd.

Overzicht

Volgen

Contactformulier

Contactgegevens

  • Parkstraat 20, 2514 JK Den Haag
  • tel: 070-3235825
  • fax: 070-3233629
  • e-mail: info@onderwijsrecht.nl

Copyright 2018 Verspaandonk Advocatuur